آموزش ساخت تابلوی تبلیغاتی
توانمندیهای خلاقانهی خود را آگهی کنید!
تصور کنید، یک روز که از خانه خارج میشوید در خیابان، در اتوبوس یا مترو و ایستگاههای آنها و در جاهای دیگر اثری از تابلوهای تبلیغاتی رنگارنگ وجذاب نبینید! نظر شما دربارهی این منظره چیست؟
حتماً قبول دارید که این منظره هرگز متعلق به یک شهر پویا، خلاق و سرزنده نیست. تبلیغات موجب رونق و افزایش سود فعالیتهای اقتصادی و صنعتی میشود، به همین خاطر است که خیلی از شرکتها مقدار زیادی از درآمد خود را صرف تبلیغات میکنند. تبلیغات یک کسب و کار، یا بهتر است بگوییم، یک هنر و صنعت سرشار از خلاقیت است. یکی از روشهای نمایش آگهی، استفاده از تابلوهای تبلیغاتی یا بیلبورد است. این روش نسبت به تبلیغات تلویزیونی خیلی ارزانتر است، بنابراین رواج بیشتری دارد.
در ساخت تابلوهای تبلیغاتی که هر روز شما آنها را میبینید، طراحیهای فنی و مهندسی دقیقی به کار گرفته میشود، از تابلوهای غول پیکر گرفته تا تابلوهای بزرگ و کوچک چرخان و تابلوهای دیجیتال؛ خلاصه هر نوعی از بیلبوردها، با تکنولوژی ویژهای ساخته میشود.
پس به نظر میرسد، در حقیقت آگهیها نشان دهندهی تواناییهای سرزمین شما هستند. سرزمین خلاقیت پر است از توانمندیهای شما، پس حالا وقت آن است که شما تواناییهای خودتان را با یک روش بسیار جذاب و هیجانانگیز به نمایش بگذارید! این بار یک ربات تبلیغاتچی یا بیلبورد مکانیکی بسازید.
به تابلوی شکل بالا نگاه کنید، این تابلوها میتوانند بیش از یک تبلیغ را روی خود به نمایش بگذارند، فکر میکنید چگونه؟
صبر کنید؛ مراقب باشید این تابلوها را با تابلوهای دیجیتال اشتباه نگیرید. تابلوهای دیجیتال چندین برنامهی گرافیکی را در حافظهی خود نگهداری میکنند و بر اساس یک برنامه نمایش میدهند، اما تابلوی نمایش دادهشده در شکل بالا کاملاً به صورت مکانیکی عمل میکند!
اگر دقت کنید زود خواهید فهمید این تابلوها چگونه عمل میکنند.
در حقیقت این تابلوها از منشورهایی تشکیل شده که کنار هم چیده شدهاند. چرخش هماهنگ و زمانبندی شدهی آنها باعث میشود وجه دیگر منشور نمایان شود. به این ترتیب و آرام آرام و به صورتی روان و زیبا تصویر آگهی بعدی شکل میگیرد.
اما... فکر میکنید چه جور منشوری برای ساخت این تابلوها مناسب تر است؟
الف) صفحه با دو وجه
ب) منشور سهوجهی با مقطع مثلث متساویالاضلاع
ج) منشور چهاروجهی با مقطع مربع
د) منشور پنجوجهی و بالاتر
به نظر شما کدام گزینه درست است؟
یک راهنمایی:
هنگام انتخاب منشورها باید به چند نکته به طور همزمان توجه شود؛ در ابتدا به نظر میرسد هر چه تعداد وجهها بیشتر باشد بهتر است زیرا تعداد بیشتری آگهی در یک تابلو میتوان نمایش داد، این مسئله مهم است، اما باید دو نکتهی مهم دیگر را هم مورد توجه قرار داد، اول اینکه مسیر دایرهای چرخش منشورهای کنار هم نباید تداخل داشتهباشند تا منشورها با هم درگیر نشوند، دومین نکته این که، اندازهی وجهها و فاصلهی آنها نسبت به هم به گونهای باشد که پیوستگی تصویر به بهترین شکل حفظ شود.
به شکلهای زیر توجه کنید ... حتماً پاسخ را خواهید یافت! (راهنمایی: دایرههای نقطهچین که شکلها را در برگرفته، مسیر چرخش منشورها را نمایش میدهد.)
با در نظر گرفتن تمام نکات بالا منشور مثلثی رتبهی اول و دووجهی رتبهی دوم را به دست میآورد.
به این نوع از تابلوهای تبلیغاتی، که از منشورهای مثلثی تشکیل شده است، تابلوی سه نمایه (Three Vision) میگویند.
بعد از حل مسئلهی شکل منشورها، حالا به یک مسئلهی مهم دیگر بپردازیم.
منشورها چگونه میچرخند؟
برای چرخاندن تعداد زیادی منشور در یک بیلبورد دو مکانیزم باید وارد عمل شوند؛ یکی از آنها مکانیکی و دیگری الکترونیکی (یا الکترومکانیکی) است. مکانیزم مکانیکی باعث انتقال نیروی موتور میشود و به کمک آن منشورها به طور هماهنگ میچرخند. مکانیزم الکترونیکی نیز برای کنترل موتور و ایجاد نمایش دلخواه در بیلبورد استفاده میشود.
همانطور که میدانید استفاده از چرخدنده، یکی از روشهای انتقال نیرو است. چرخدندهها باعث انتقال نیرو با سرعت یا قدرت مشخص میشوند. تغییر سرعت یا قدرتی که چرخ دندهها ایجاد میکنند به شعاع و تعداد دندانههای آنها بستگی دارد. در ضمن چرخدندهها جهت نیرو را هم تغییر میدهند. اگر محور چرخدندهها موازی باشد فقط جهت چرخش تغییر میکند.
در صورتی که از این چرخ دندهها برای چرخاندن وجههای بیلبورد استفاده شود، هنگام نمایش تصویر جدید، وجهها در خلاف جهت هم حرکت میکنند. البته با استفاده از دیگر انواع چرخدندهها یا چینش متفاوت آنها هم میتوان نمایشهای دیگری از حرکت وجههای منشور ایجاد کرد، مثلا فکر میکنید چه راههایی وجود دارد تا بتوان حرکت وجهها را همجهت کرد؟
یک موتور الکتریکی هم نیروی محرکهی لازم برای چرخش منشورها را تأمین میکند.
سیستم کنترل و برنامه ریزی