ریلها: در چاه آسانسورهای کابلی یک سری ریل وجود دارد. این ریلهای راهنما، حرکت کابین و وزنه تعادل آسانسور را ساده و ایمن میسازند. همچنین ارتعاشات و نوسانات ترسناک ناشی از معلق بودن کابین را از بین میبرند! همزمان با حرکت کابین و قاب وزنه، ریلها از طریق مخزنهای روغنی که روی کابین و قاب وزنه تعبیه شده دائماً روغنکاری میشوند تا حرکت روی آنها نرم و روان باشد.
ریلها از طریق مخزنهای روغنی که روی کابین و قاب وزنه تعبیه شده دائماً روغنکاری میشوند تا حرکت روی آنها نرم و روان باشد.
در کف چاه آسانسور یک ضربهگیر فنری، پلیمری یا هیدرولیکی، به نام بافر کار میگذارند. بافر، از برخورد شدید کابین به کف چاه آسانسور جلوگیری میکند.
احتمالاً تا حالا آمادگی لازم برای شناختن سیستمهای تعلیق آسانسور را کسب کردهاید.
اما سیستم تعلیق آسانسور...
سیستم تعلیق آسانسور علاوه بر آنچه گفتهشد معمولاً به یک یا چند قرقره نیاز دارد . متخصصان آسانسور اصطلاحاً به این قرقرهها فلکهی هرزگرد میگویند. کابلها، علاوه بر عبور از شیارهای قرقره موتور که حرکتدهندهی آنهاست، از روی فلکههای هرزگرد هم رد شوند تا نیروی کشش طناب را به کابین و وزنهی تعادل منتقل کنند. همانطور که گفتیم موتور در موتور خانه و در بالای چاه کارگذاشته میشود. البته امروزه با وجود موتورهای کوچک بدون جعبهدنده بعضی از آسانسورها، نیاز به موتورخانه ندارند.
معمولاً دو نوع سیستم تعلیق برای آسانسور وجود دارد:
اصالت کلمه آسانسور به تاریخ فرانسه برمیگردد. این کلمه به معنای آسانبر شناخته شده و کاربرد آن حمل انسانها و کالاهای مختلف در طبقات مختلف یک ساختمان یا سطوح مختلف دیگر و حتی عرشهٔ کشتی است. بنابراین شما تنها آسانسورها را در ساختمان نمیبینید بلکه احتمالاً در مغازهها و انبارهای مختلف نیز آنها را مشاهده کردهاید.در مورد آسانسور بیشتر بخوانید